10x: Snacks voor op reis

Voor mij staat zomer gelijk aan in de auto op vakantie naar Frankrijk. Mijn herinneringen beginnen altijd bij de voorpret voor de lange reis. Waar mijn zus het liefst in één zucht op de camping was, vond ik de hele autoreis ernaartoe een waar genot. Boeken lezen (het liefst 2 door elkaar: een spannende en een ‘leuke’), een tijdelijk barbiewalhalla creëren en snoepjes en koekjes eten. Een zak zelfgeschept schepsnoep maakte de reis nog leuker, en op de terugreis haalden we al-tijd bifiworstjes.

Back in the days.. het liefst rakel ik dit gevoel weer op nu ik twee road trips op de planning heb staan deze zomer. Zonder barbies en gewoon met één boek tegelijkertijd, maar verder ga ik gewoon weer op zoek naar dat gevoel. Inclusief snacks.

Om mezelf te trakteren op die good old memories. En omdat veel families ook met kleine kinderen op reis gaan en niet verhongerd of volgestouwd met tankstationshopvoer op hun bestemming aan willen komen (‘ik ben vandaag aangekomen!’, ‘oh, hoeveel?’ – blijft een klassieker), heb ik hier 10 snacks voor op reis. Die zullen het ongetwijfeld goed doen bij klein en groot!

Vereisten? Geen bestek nodig, geen gekruimel en geen gesmelt. Want kruimels op de achterbank is een regelrechte gruwelramp.

Hier komen ze!

Zoete snacks voor op reis

1. Muffins

Muffins zelf maken is een eitje, en zo gepiept. Ze zijn lekker voedzaam, voor als je echt even trek hebt. Of als goed vullend ontbijt, als je bijvoorbeeld al in de nacht bent vertrokken. Gebruik volkorenmeel in plaats van gewoon bloem om een lekker vullende snack aan je kids (en jezelf) te geven. Deze aardbeienmuffins met Griekse yoghurt zijn super simpel en héél goed! Of maak muffins van het beslag van dit bananenbrood, gaat prima! Of maak deze heerlijke carrot cake muffins.

2. Fruitspiesjes

Je kent ze wel: de super vrolijk uitziende fruitspiesjes. Sappig, en super gezond met vers fruit. Smaakt ook oké als het iets warmer wordt in de auto (toch, Pap?). Het vergt wel iets meer voorbereiding dan enkel fruit wassen en snijden, maar het eet wel een stuk makkelijker in de auto.

Ideeën voor fruit aan fruitspiesjes:

  • Appel
  • Banaan
  • Blauwe bessen
  • Aardbeien
  • Ananas
  • Frambozen
  • Kiwi
  • Bramen
  • Sinaasappel
  • Druiven
  • Meloen

TIP: doe er stiekem wat marshmallows tussen. Ik denk dat niemand dat erg vindt!

3. Gedroogd fruit

Naast vers fruit is gedroogd fruit ook een goed idee, en een betere optie dan snoep. Wel lekker zoet, maar vol vezels en vitaminen. En het blijft ook aan je tanden kleven, dus op beleving hoef je niet in te leveren.

Ik weet nog dat ik jaren geleden met een groep jongens en meiden op vakantie ging, en voor de lange busreis die we voor de boeg hadden had ik een zak gedroogde abrikozen gekocht. Bij ons thuis een ware verwennerij, maar mijn reisgenoten bleken die ‘gekke snoepjes’ toch niet zo te kunnen waarderen. Resultaat? Ik had die hele zak voor mezelf. Arme ik.

Of koop een zak tutti-frutti, dan heb je gelijk van alles wat: appel, abrikozen, perziken en pruimen. Erg lekker in combinatie met noten!

4. Mueslirepen

Oké, er ligt wel wat kruimelgevaar op de loer als je mueslirepen meeneemt in de auto. Zorg dus dat je ze in hapklare brokken snijdt, dan kun je deze in één keer in je mond stoppen. Zelfgemaakt zijn ze (natuurlijk) het lekkerst, zoals deze krokante mueslirepen.

5. Scones

Een soort van broodje, de oh zo heerlijke scones. Je kunt ze zo ‘kaal’ eten, maar je kunt ze thuis ook al doormidden snijden en besmeren met wat roomboter en een laagje jam. Dit recept is een goede basis, je kunt zelf rozijnen of bijvoorbeeld bessen toevoegen voor wat variatie.

10x snacks voor op reis

Hartige snacks voor op reis

6. Wraps

Ideaal om van tevoren te maken zijn wraps. Koop wat tortilla’s, wat sla en bijvoorbeeld twee soorten toppings. Je kunt ze mooi per stuk verpakken in wat aluminiumfolie. Knoeigevaar 0,0 (mits je ze goed inrolt – even oefenen dus!).

Wat inspiratie voor lekkere wraps:

  • Wrap met ijsbergsla, plakjes kipfilet, komkommer, mango met een honing-mosterd dressing
  • Een variant op deze Caesar salad: een wrap met spinazie, uitgebakken bacon, gegrilde kipfilet, tomaat, parmezaanse kaas en een yoghurt-citroen-dressing
  • Wrap met veldsla, ham en een snelle eiersalade

En vergeet niet: veel beleg = lekker!

7. Kabanossi-worstjes

De merkloze mini-bifiworstjes – liefkozend Kabanossi-wossies genoemd – zijn wat mij betreft onmisbaar. Misschien zijn ze niet zo’n succes voor bij het ontbijt (bij mij gaat het er wel in, maar of dat voor mijn reisgenoten ook zo fijn is betwijfel ik), maar voor de namiddag of in de avond/nacht een ideale snack.

8. Bladerdeeghapjes

Bladerdeeghapjes doen het volgens mij bij iedereen en bij iedere gelegenheid goed. Neem wat plakjes bladerdeeg, snijd ze doormidden en leg op één helft een vulling naar keuze. Vouw dicht, druk de randjes aan en doe in de oven voor 15-20 minuten op 200 graden.

Vul ze bijvoorbeeld met:

  • Ham en kaas
  • Cocktailworstjes (of kabanossi-worstjes)
  • Tomatenpuree, Italiaanse kruiden en een blokje kaas
  • Pesto, salami en mozzarella

Succes gegarandeerd!

9. Snackgroenten

Een open deur, maar ik trap ‘m toch maar even in: snacktomaatjes, komkommer, reepjes paprika, worteltjes. Ideaal snackvoer. Lekker fris, je komt aan je benodigde vitamientjes en je kunt er weer even tegenaan!

10. Ei-muffins

Ja, zo simpel als het klinkt: muffins van ei. En wat vulling naar keuze, natuurlijk.

Neem voor 12 muffins 10 eieren, een scheutje melk en wat peper en zout. Mix dit goed door elkaar. Snijd de gewenste vulling in kleine stukjes. Vet een muffinvorm voor 12 muffins in met wat olie, doe de vulling erin en schenk het eimengsel eroverheen. Doe dit in de oven voor 15-20 minuten op 180 graden, laat goed afkoelen en klaar zijn je ei-muffins.

Ideetjes voor vulling voor ei-muffins:

  • Tomaat
  • Paprika
  • Bosui
  • Hamblokjes
  • Champignons
  • Gebakken spekblokjes
  • Spinazie
  • Ananas
  • Kaas
  • Mozzarella
  • Italiaanse kruiden

Neem wel wat servetjes mee om deze muffins op te eten, je vingers kunnen er namelijk een beetje vettig van worden. Ideaal als ontbijt voor de liefhebber van hartig in de ochtend, of als hartige snack voor wanneer je daar zin in hebt.

Tot slot

Om het chocoladegemis door smeltgevaar goed te maken is het heel, ik herhaal héél belangrijk om een lekkere chocoladereep uit te zoeken bij het tankstation. Echt. Of een ijsje. Of een chocoladereep en een ijsje. En een zak chips voor noodgevallen. Want met alleen gezond doen is een vakantie niet compleet ;).

Eet smakelijk!

En jij?

Ik ben reuzebenieuwd: wat is jouw ultieme travel-snack? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ideetjes, dus laat je tips vooral achter bij de comments!

Psst!

Volg jij Phood al op Facebook? Klik hieronder op ‘vind ik leuk’ en mis nooit meer een recept! En als je iets gemaakt heb van mijn blog, maak er snel een foto van en tag @phood.nl op Instagram. Vind ik leuk!

4 Reacties

  1. 8 juli 2015 / 07:52

    Die muesli repen zien er heel lekker uit.

    Mijn moeder nam vroeger gevulde wijnbladeren en börek mee de auto in.

  2. 10 juli 2015 / 07:54

    hihih..herkenbaar. Ik vind de autorit ook al vakantie opzich! Toch gaan er ook altijd witte kadetten mee. Die geur van witte belegde kadetten samen met vakantie moet gewoon! Ook kan je natuurlijk voor de chocolade lekker aan de chocomelk!

    • Ilse (Phood.nl)
      10 juli 2015 / 09:05

      Ooh witte broodjes.. met hagelslag en een dikke laag roomboter? Oh man, daar heb ik nu ineens héél erg zin in haha!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *