Overnight oats met mango en honing

Eigenlijk kan ik altijd een bak dampende havermout wel waarderen, zelfs als het bloedje-heet is. Maar ik ben de beroerdste niet, en deel ook graag mijn number-two havermoutontbijtje met je, dat net wat geschikter is voor de frisse ontbijter: overnight oats!

Overnight oats, wat is dat? Niets meer dan een hippe naam voor een ontbijtje dat niet veel meer is dan geweekte havermout, want zeg nou zelf: dat klinkt niet heel smakelijk. Het idee is dat je je havermout niet kookt, maar een nacht (vandaar de ‘overnight’) laat weken in melk en/of yoghurt. Resultaat is een lobbig, kwarkachtig, goed vullend en vooral heel smakelijk begin van de dag.

Ja, dit staat geregeld op mijn ontbijt-menu! En ik hoop binnenkort ook bij jou, want eerlijk: veel simpeler dan dit krijg je het niet.

Overnight oats mango honing

Oké, ik geef toe: overnight oats met alleen havermout, melk en yoghurt is niet zo boeiend, maar als je met (vers) fruit en kruiden gaat spelen kun je heel interessante combinaties maken. Vandaag geef ik je een basisrecept voor overnight oats, en een smaaksuggestie: met mango, honing en cacao nibs.

Ik had nu toevallig mango in huis, dus gebruikte ik dat voor mijn overnight oats. Maar er zijn zo veel andere mogelijkheden voor heerlijke varianten: rozijnen (mee laten weken), appel en kaneel is erg lekker, of met verse bessen en wat citroensap. Een beetje creativiteit in de ochtend kan geen kwaad, toch?

Overnight oats mango honingOvernight oats mango honing

Ben je klaar voor het recept? Ik wel: komt ‘ie!

OVERNIGHT OATS MET MANGO EN HONING
 
Porties: 1
INGREDIËNTEN
Voor de basis:
  • 2 flinke eetlepels (Griekse) yoghurt of kwark
  • een flinke scheut melk (ongeveer 75 ml)
  • 40 gram havermout
Voor de topping:
  • ¼ mango
  • 2 eetlepels honing
  • cacao nibs
BEREIDINGSWIJZE
  1. Doe de yoghurt en melk in een kommetje en roer goed door, totdat de meeste klontjes zijn verdwenen. Voeg hieraan de havermout toe en roer goed door, totdat het papje één geheel is geworden. Dek af en zet in de koelkast en laat een nachtje weken.
  2. De volgende ochtend haal je je overnight oats uit de koelkast, en roer je het even door. Afhankelijk van hoe dik je je havermout wilt eten kun je nog wat melk toevoegen om het wat te verdunnen. Dan is het tijd om je overnight oats mooi (en lekker!) te maken met verse mango, 2 eetlepels honing en optioneel cacao nibs. Enjoy!
TIPS
- Vergeten de je oats de mogelijkheid te geven overnight te weken? Je kunt ook korter weken (bijv. 10 minuutjes), maar dan is de havermout wel wat harder.
- Deze variant met mango, havermout en cacao-nibs smaakt zeer goed, maar je kunt eindeloos variëren. Voeg bijvoorbeeld blauwe bessen toe, week wat rozijnen en kaneel mee, of voeg schijfjes banaan toe voordat je je ontbijtje opeet.

En jij?

Ik ben nog op zoek naar nieuwe smaakcombinaties, dus mocht je een creatieve ingeving hebben voor geniale fruit-en-kruiden-combo’s: laat het me hieronder weten!

Psst..

Volg jij Phood al op Facebook? Klik hieronder op ‘vind ik leuk’ en mis nooit meer een recept! En als je iets gemaakt heb van mijn blog, maak er snel een foto van en tag @phood.nl op Instagram. Vind ik leuk!

1 Reactie

  1. 14 augustus 2015 / 14:48

    Dit lijkt mij heerlijk. Oh men war heb ik havermout gemist. Overnight klinkt toch zoveel mooier dan geweekt 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *